خواص البالو

آلبالو برای سلامت بدن و درمان بیماری ها خواص بسیار دارد

خواص البالو

خواص البالو یکی از میوه های پر طرفدار فصل تابستان آلبالو است که می توان آن را به روش های مختلف مثل مربا، ترشی و حتی فریز شده استفاده کرد. این میوه ترش در سراسر جهان وجود دارد و رنگ قرمز آن به دلیل وجود آنتوسیانین است. آلبالو از میوه های بسیار خوشمزه است که سرشار از خواص دارویی بوده و می توان به جای استامینوفن و ایبوپروفن از آلبالو استفاده کرد. در این بخش از کامبیوترایران به برخی خواص آلبالو می پردازیم.

خواص آلبالو

طبع آلبالو و مواد مغذی موجود در آن

طبع آلبالو

طبیعت آلبالو سرد و خشک می باشد. مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و رفع غلظت خون و صفرا مفید است.آلبالو را می توان به صورت آلبالو تازه، ترشی آلبالو، شربت آلبالو، آب آلبالو، مربا آلبالو، آلبالو پلو و خورش آلبالو استفاده کرد.

مواد مغذی موجود در 100 گرم آلبالو :

  • کالری 50
  • مجموع چربی 0 گرم
  • چربی اشباع شده و چربی ترانس 0 گرم
  • کلسترول 0 میلی گرم
  • سدیم3 میلی گرم
  • کل کربوهیدرات 12.18 گرم
  • فیبر رژیمی (1.6 گرم)
  • شکر 8.49 گرم
  • پروتئین 1 گرم
  • ویتامین آ 0.064میلی گرم
  • کلسیم 16 میلی گرم
  • آهن 0.32میلی گرم
خواص البالو
خواص البالو

 

خواص مهم میوه آلبالو تازه و آلبالو خشکه برای بدن

حاوی آنتی اکسیدان:

مواد موجود در آلبالو ممکن است درد را خیلی بهتر از آسپرین تسکین دهد و تحقیقات نشان می دهند که مصرف روزانه آلبالو پتانسیل کاهش بیماری های قلبی عروقی یا مزمن مرتبط با التهاب، ورم مفاصل و نقرس را در انسان ها دارد.

کاهش خطر سکته:

میلیونها نفر در معرض خطر ابتلا به دیابت یا بیماری های قلبی هستند، رژیم غذایی حاوی آلبالو ممکن است بهتر از مصرف دارو باشد. تحقیقات نشان می دهند که آلبالو نه تنها مزایای قلبی عروقی دارد، بلکه همچنین می تواند خطر سکته را کاهش دهد، حتی زمانی که با دارو استفاده می شود.

کاهش بیماری های قلبی:

تحقیقات انجام شده نشان می دهد مصرف آلبالو همراه با رژیم غذایی چرب، باعث اضافه وزن و چاقی نمی شود. مولکولهای موجود در خون نوعی التهاب مرتبط با بیماری های قلب و نیز دیابت دارد. علاوه بر این افرادی که آلبالو مصرف می کنند کلسترول پایینی تری نسبت دیگران دارند. افراد چاقی که آلبالو مصرف می کنند چربی شکمی کمتری دارند و چربی شکم با ریسک و تورم قلبی و عروقی در انسان ها مرتبط است.

آلبالو سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند آنتوسیانین، کلوروژنیک اسید، کورستین و کامپفرول می باشد، آنتوسیانین های موجود در آلبالو سبب محافظت بدن در برابر آسیب های استرس اکسیداتیو، از بین بردن رادیکال های آزاد، محافظت از رگ های خونی و سلول های مغزی در برابر استرس اکسیداتیو و جلوگیری از تشکیل پلاک های آترواسکلروزی و بیماری های مرتبط با زوال عقل می شود.

مصرف آلبالو در بارداری :

مصرف آلبالو و گیلاس در دوره بارداری مفید است و مشکلی برای مادران باردار ایجاد نمیکند. مقادیر بالای فیبر موجود در آلبالو از ابتلا به یبوست دوران بارداری که یکی از شایع ترین مشکلات زنان باردار است، پیشگیری می کند. آنتی اکسیدان ها و آنتوسیانین های موجود در آلبالو خطر ابتلا به فشار خون بالا در دوران بارداری را کاهش می دهد و ملاتونین موجود در آلبالو به درمان بی خوابی و بهبود کیفیت خواب در زنان باردار کمک می کند اما نباید خانم های باردار در خوردن آلبالو زیاده روی نمایند.

مصرف آلبالو در افراد دیابتی :

قند آلبالو از نوع لولوز است و این قند را بیماران دیابتیک می توانند جذب کنند پس افراد دیابتی باید به حد اعتدال آلبالو بخورند. تحقیقات نشان داده مصرف آب آلبالو، به حد اعتدال به درمان دیابت نوع 2 کمک می کند.

مصرف آلبالو در شیردهی

آلبالو نفاخ بوده و تولید نفخ می کند، اگر خانم ها در زمان شیردهی آلبالو فراوان بخورند، نفخ آلبالو باعث دل درد و نفخ شیرخوار می شود.

تقویت چشم:

ویتامین آ موجود در آلبالو برای محافظت از چشم و تقویت بینایی ضروری است. تحقیقات نشان می دهند که قطره های چشم به دلیل داشتن ویتامین آ برای درمان سندروم خشکی چشم و نیز نوع ویژه ای ازالتهاب چشم به نام کراتوکنژنکتیویت موثر هستند.اگرچه ویتامین آ همراه با دیگر ویتامین ها، به کاهش خطر انحطاط چشم کمک می کند. افراد در معرض خطر بالای بیماری که از چند ویتامین مانند ویتامین آ، ث، ایی، روی، و مس استفاده می کنند، 25 درصد خطر انحطاط چشم را کاهش می دهند.

درمان کبد چرب :

آنتی اکسیدان های موجود در آلبالو سبب سم زدایی و پاکسازی کبد شده و کبد چرب غیر الکلی را درمان می کند.

کاهش درد :

به جای استامینوفن، آلبالو بخورید زیرا آلبالوی تازه و آلبالوی خشک، فعالیت آنزیم سیکلواکسیژناز را محدود می کند. این آنزیم ها مهم ترین ترکیبات در فرآیند التهاب و احساس درد می باشند. فعالیت ضددرد آلبالو را مطابق با استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن دانست زیرا آنزیم سیکلواکسیژناز به وسیله بسیاری از داروهای مسکن نیز مهار می شود. با مصرف آلبالو نشانه های موجود در بیماری های التهابی چون آرتریت و نقرس را کاهش دهید و با مصرف آب آلبالو دو بار در روز برای مدت 8 روز، دردهای بعد از مسابقات ورزشی را کاهش دهید.

سرطان :

کورستین، فلاوونوئیدی است که خواص ضدسرطانی قوی دارد، آلبالو و آلبالوخشکه منبع بسیار مناسبی از کورستین هستند. آمیگدالین موجود در آلبالو، اندازه تومورهای سرطانی را کاهش می دهد و از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. همچنین ویتامین C و آنتوسیانین های موجود در آلبالو سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان های سینه، ریه، کبد، پوست و روده بزرگ می شود.

کاهش چربی خون :

آلبالو دارای کورستین، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان هاست که باعث کاهش چربی خون بالا می شود.

مفید برای ورزشکاران

آب آلبالو باعث افزایش انرژی و افزایش قدرت عضلانی در تمرینات بدنسازی می شود و سبب کاهش آسیب، درد عضلانی و التهاب پس از ورزش می شود.

محرک مغز:

آلبالو یکی از محرک های مغزی و مصرف منظم آن برای عملکرد درست مغز مفید است. مقدار مس موجود در آلبالو باید به نسبت صحیح مصرف شود زیرا مصرف بیش از حد آن برای مغز خوب نیست. مس عملکرد مغز را تحت کنترل دارد؛ بنابراین مصرف آلبالو باید متعادل باشد. آلبالو شامل 0.161 میلی گرم مس که 17.89 % مقدار توصیه شده روزانه است.

درمان سرما خوردگی:

آلبالو با داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین ث به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک و از ما در برابر سرماخوردگی و سرفه محافظت می کند. آلبالو جذب آهن را ممکن می سازد و در نتیجه مقاومت بدن در برابر عفونت را تقویت همچنین و با ویروس ها نیز مبارزه می کند.

درمان سرماخوردگی

کاهش فشار خون :

پتاسیم و آنتی اکسیدان های موجود در میوه آلبالو سبب کاهش فشار خون بالا می شوند.

سنگ کلیه

آلبالو یک از میوه های مدر است و میزان ادرار را افزایش داده و به سم زدایی و پاکسازی کلیه ها کمک کرده و برای درمان سنگ کلیه مفید می باشد.

کنترل وزن:

اگرچه کربوهیدرات ها به افزایش وزن متهم می شوند، اما اگر به درستی مصرف شود به شما در کاهش و یا کنترل وزن کمک می کند. بسیاری از ما فکرمی کنیم کاهش مصرف کربوهیدرات تنها راه کاهش وزن بشمار می رود اما اشتباه است. انتخاب مناسب کربوهیدرات در واقع به کاهش وزن کمک می کند. رژیم غذایی حاوی میوه ها، سبزیجات و غذاهای فیبردار داشته باشید تا باعث کاهش وزن شود.

کنترل وزن

التهاب و رگ به رگ کردن:

منگنز، درمان مشهور برای رگ به رگ شدن و هم چنین التهاب است چون به افزایش سطح سوپراکسید دیسموتاز کمک می کند. این سطح افزایش یافته به دلیل خاصیت آنتی اکسیدان مواد معدنی است. سوپراکسید دیسموتاز معمولا در سطوح بسیار پایین در بیماران مبتلا به ورم مفاصل یافت می شود. آلبالو به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، به شدت برای مبتلایان به ورم مفاصل توصیه می شود، بنابراین وجود منگنز در بدن برای افزایش سنتز و عملکرد SOD با کاهش علائم این بیماری همراه بوده است. آلبالو را در رژیم غذایی خود قرار دهید تا التهاب و رگ به رگ شدگی را کاهش دهید.

درمان پوکی استخوان :

آلبالوخشکه، منبع مناسبی از بور است. بور بر فعالیت آنزیم های دخیل در متابولیسم کلسیم، منیزیم و ویتامین D اثرگذار است و بنابراین بور و ویتامین های موجود در آلبالو سلامتی استخوان را تامین می کند.بور، فعالیت شبه استروژنی دارد و از بروز پوکی استخوان، بعد از یائسگی پیشگیری می کند.

سلامتی دستگاه گوارش:

فیبر برای عادی سازی حرکات روده با تخلیه مدفوع و عبور آسان تر آن ضروری است که می تواند به تسکین و اجتناب از یبوست و اسهال کمک کند. مصرف زیاد فیبر می تواند خطر دیورتیکولی (التهاب روده)، سنگ صفرا، سنگ کلیه، بواسیر و درمان برای سندروم روده تحریک پذیر (سندرم روده تحریک پذیر) را کاهش دهد. تحقیقات همچنین نشان داد که یک رژیم حاوی فیبر بالا ممکن است به کاهش اسید معده و کاهش خطر اختلال بیماری رفلاکس(GERD)و زخم نیز کمک کند.

مواد مغذی آلبالو

بهبود کیفیت خواب :

آلبالو به دلیل دارا بودن ملاتونین و تریپتوفان (که در بدن به ملاتونین تبدیل می شود) باعث بهبود خواب شبانه شده و چرخه خواب را تنظیم می کند. عصاره آلبالو، علایم بیخوابی را در بزرگسالان مسن تر کاهش می دهد.

کاهش علائم بیماری نقرس:

مطالعه ای که سال 2011 انجام شد، محققان برای کاهش التهاب در بیماران چاق مبتلا به نقرس، آب این میوه را تجویز کردند. نتایج نشان داد که مصرف آب آلبالو به طور قابل توجهی سرعت رسوب گلبول های قرمز را کاهش داد، که نشانگر تورم مزمن است.

فواید آلبالو

خواص آلبالو برای پوست و مو

آلبالو به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی به عنوان یک جز موثر برای زیبایی استفاده می شود. اما پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، مقداری کمی از آن را بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 20 دقیقه بمالید و در صورت نداشتن حساسیت پوستی از ماسک استفاده نمایید.

جوان سازی پوست صورت

نوشیدن روزانه آب آلبالو به دلیل مقادیر بالای آنتوسیانین های آن سبب تقویت بافت های همبند پوست شده و با سنتز کلاژن پوست پوسترا جوان می کند.

رفع آکنه و جوش صورت

آلبالو با خاصیت ضد باکتری با سم زدایی پوست صورت آکنه و جوش صورت را درمان می کند.

ماسک آلبالو برای پوست صورت

پس از جدا نمودن هسته های یک فنجان آلبالو رسیده آن را له کنید و به آن چند قطره آب لیمو ترش تازه بیافزایید، یک سفیده تخم مرغ به این ترکیب اضافه کنید و مخلوط کنید و ماسک را بر روی صورت بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس صورتتان را بشویید.

ماسک آلبالو

روشن کننده پوست

ویتامین C موجود در آلبالو سبب پاکسازی پوست صورت و روشن شدن طبیعی پوست صورت و بدن می شوید.

درمان ریزش مو

آهن موجود در آلبالو و آب آلبالو جریان خون در پوست سر را افزایش داده و از ریزش مو جلوگیری می کند.

افزایش رشد مو

شستشوی مو ها با آب آلبالو به دلیل وجود آنتوسیانین های موجود در آن سبب تقویت و افزایش رشد موی سر و درخشان تر شدن موی سر می شود.

 رشد مو

خواص آلبالو در طب سنتی

مصرف آلبالو برای گرم مزاجان مفید است.

آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و غلظت خون و صفرا مفید است.

آلبالو برای افراد دارای چربی شکمی مفید است

شربت آلبالو بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند.

آلبالو ضد مواد صفراوی ضد حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است.

مصرف آلبالو اعصاب را آرام می کند.

آلبالو برای سوء هاضمه بسیار مفید و ملین می باشد.

نوشیدن آب آلبالو پس از ورزش کردن سبب تسکین درد حاصل از کشیدگی ماهیچه ها می شود.

مصرف البالو خارش پوستی را درمان می کند.

مصرف شربت یا مربای آلبالو برای درمان نارسایی های کبد و التهاب و ورم کلیه مؤثر است.

خواص آلبالو

آلبالو اثر ضدعفونی کننده بر روده ها دارد.

آلبالو برای درمان پیوره دندان مفید است.

آلبالو، آبدار است و برای دفع سنگ کلیه و رفع مشکل سنگ کیسه صفرا سودمند است.

جوشانده دم آلبالو ادرارآور است و برای کسانی که به حبس البول یا اختلال کلیه و یا مثانه مبتلا هستند مفید است. برای تهیه این جوشانده 30 گرم دم آلبالو را که خشک کرده اید در یک لیتر آب 10 دقیقه بجوشانید و بعد آن را مصرف کنید.

ضماد و مرهم آلبالو سبب روشن رنگ پوست شده و در زیبایی چهره مؤثر و مفید است.

برای درمان رماتیسم مغز هسته آلبالو را می کوبند و از آن روغن مایعی می گیرند که شفا می بخشد.

روغن هسته آلبالو یک آبرسان است و می توان از آن به عنوان مرطوب کننده پوست صورت و بدن استفاده نمود.

روغن هسته آلبالو برای درمان آکنه و جوش صورت مفید می باشد.

روغن هسته آلبالو برای درمان چین و چروک و جوان سازی پوست صورت مفید می باشد.

آلبالو خشکه پر کالری تر از آلبالو تازه

100گرم از آلبالوخشکه 350 کالری انرژی دارد؛ یعنی آلبالوخشکه چند برابر آلبالو تازه کالری دارد؛ زیرا با خشک شدن آلبالو آب آن از دست می رود و این مسئله باعث می شود که مقدار کالری آلبالوخشکه در 100 گرم بیشتر از آلبالو تازه باشد. سایر ریزمغذی ها هم در آلبالو خشکه بیشتر می باشند مثلا فیبر موجود در آلبالوخشکه سه برابر آلبالو تازه، کلسیم موجود در 100 گرم آلبالو خشکه 196 گرم و 4 برابر کلسیم موجود در آلبالو تازه، آهن موجود در آلبالوخشکه 4 برابر آهن موجود در آلبالو تازه می باشد.

 آلبالو خشکه

نکات مهم در انتخاب آلبالو

آلبالویی را انتخاب کنید که رسیده و تازه باشد و رنگ آن کاملا قرمز و درخشان باشد.

آلبالو را نخرید که تیره رنگ و دارای لکه های قهوه ای است.

آلبالویی که رنگ آن کاملا قرمز نشده است و دارای گوشتی سفت است را مصرف نکنید زیرا مصرف آن سبب سوء هضم و اختلال در کار روده ها می شود.

بهترین زمان مصرف آلبالو

در پاسخ به سوال برخیاز شما کاربران از بخش سلامت نمناک باید بگوییم که بعد از مصرف آلبالو از نوشیدن آب بپرهیزید زیرا آب و مایعات سبب باد کردن این میوه در معده شده و این وضع برای دستگاه هاضمه خطرات جدی ایجاد می کند.

در فاصله غذاهای اصلی آلبالو بخورید زیرا خیلی زود هضم می شود.

بیش از حد آلبالو نخورید بلکه به اندازه بخورید و در موقع خوردن هم خوب آن را بجوید.

خواص آلبالو تازه

هشدار مهم در مصرف آلبالو

هسته آلبالو تلخ مزه و حاوی ماده سمی است بنابراین هسته آلبالو را مصرف نکنید و مراقب باشید ضمن آبگیری هسته وارد آب میوه نشود.

مصرف میوه های ملین مانند گیلاس و آلبالو توسط کودکان زیر 3 سال اسهال و مشکلات گوارشی ایجاد می کند. اگر کودکان آلبالوهای کال و نارس مصرف کنند که هنوز اثرات سموم بر روی آنها وجود دارد، هضم آن توسط دستگاه گوارش کودک مشکل ایجاد نموده و سبب مسمومیت می شود. با رسیدن میوه و شستشوی تدریجی سم با آب بارندگی و آبیاری سم میوه کمتر و هضم آن بهتر می شود.

خواص البالو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول
enemad-logo