فرق بین adsl و vdsl

تفاوت میان مودم ADSL و VDSL چیست؟

فرق بین adsl و vdsl

فرق بین adsl و vdsl این روزها احتمالا عبارت VDSL را در بنرهای تبلیغاتی شرکت‌های ارائه دهنده سرویس اینترنت دیده باشید. اما چه تفاوتی میان استاندارد ADSL و VDSL وجود دارد؟

 تفاوت مودم ADSL و VDSL
با وجود اینترنت همراه که با آمدن شبکه 5G سرعت فوق العاده‌ای را ارائه می‌دهد، همچنان کاربران بسیاری از مودم خانگی برای اتصال به دنیای اینترنت استفاده می‌کنند. از مهمترین دلایل این انتخاب می‌توان به قیمت پایین‌تر اینترنت خانگی و پوشش وسیع در نقاط مختلف اشاره کرد. بنابراین استفاده از مودم ADSL و VDSL هنوز پرکاربردترین نوع اتصال به اینترنت در سراسر جهان است.
در این مقاله قصد داریم بطور کامل به تفاوت مودم ADSL و VDSL بپردازیم.

ADSL چیست؟

عبارت ADSL مخفف Asymmetric Digital Subscriber Line و یکی از فناوری‌های اصلی زیرشاخه اتصال‌های DSL محسوب می‌شود. خط مشترک دیجیتال نامتقارن (Asymmetric Digital Subscriber Line) که به‌اختصار ADSL نامیده می‌شود، در هنگام فراهم کردن سرعت دانلود و آپلود به شکل نامتقارن عمل می‌کند. این نوع دسترسی به اینترنت پهن باند رایج‌ترین شیوه استفاده از اینترنت محسوب می‌شود.

ADSL با توجه به‌سرعت قابل ارایه، نیاز اکثر طیف مصرف‌کنندگان خانگی را برطرف می‌کند؛ اما با توجه به فاصله شما از مرکز مخابرات، شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت و عوامل دیگر ممکن است سرعت دانلود و آپلود شما متفاوت باشد.

سرعت دانلود ADSL تا 8 مگابیت در ثانیه می‌رسد. این سطح از سرعت برای استفاده‌های معمولی مانند گشت‌وگذار در اینترنت مناسب است. برای بهره‌مندی از سرعت بالاتر می‌توانید از +ADSL2 استفاده نمایید.

با استفاده از اینترنت +ADSL2 می‌توانید از حداکثر سرعت دانلود 24 مگابیت بر ثانیه و حداکثر ســرعت آپلود 1 مگابیت بر ثانیه لذت ببرید. (امروزه اکثر سرویــس‌های ارائه‌شده از طرف ISP ها +ADSL2 است)

اتصالات ADSL نسبت به اتصالات دیگر مانند فیبر نوری، ارزان‌تر و مقرون به صرفه است زیرا نیازی به استفاده از سیم یا کابل جداگانه نیست. در واقع با همان سیم تلفن به اینترنت متصل می‌شوید.
تفاوت adsl و vdsl

VDSL چیست؟

عبارت VDSL مخفف Very-high-bitrate Digital Subscriber Line و نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بستر کابل‌های شبکه است. VDSL نمونه دیگری از فناوری اتصال به اینترنت بوده که از همان خط مشترک دیجیتال مشابه با ADSL برای انتقال سیگنال اینترنت استفاده می‌کند. اما فناوری آن در مقایسه با ADSL جدیدتر است.

از اوایل اسفند سال 95، شرکت مخابرات از سرویس VDSL رونمایی کرد. امروزه در بسیاری از مناطق کشور این سرویس در دسترس است. VDSL با استفاده از بازه فرکانسی 25KHZ تا 12MHz، قادر به ارائه سرعت 55 مگابیت در ثانیه برای ارسال اطلاعات از اینترنت به کاربر (Downstream) و 3 مگابیت در ثانیه برای ارسال اطلاعات کاربر بر روی اینترنت (Upstream) است.

همانطور که می‌بینید سرعت‌های فوق به‌مراتب بیشتر از ADSL است. نسل دوم سرویس (VDSL (VDSL2، با افزایش بازه فرکانسی تا 30MHz، می‌تـواند تا سرعت 100Mbps را برای جریان Downstream و Upstream فراهم آورد. بر هـمین اسـاس امکان استفاده از خدماتی نظیر تلویزیون‌های اینترنتی، کنفرانس‌های آنلاین و VOIP راحت‌تر خواهد بود.

دسترسی اینترنت VDSL برای کاربران از طریق ایجاد یک مرکز فیبر نوری در نزدیکی محل‌های مورد نظر انجام می‌شود. این مراکز با استفاده از کابل‌های فیبر نوری به ISP یا شرکت ارائه دهنده سرویس اینترنت متصل می‌شوند. همچنین بهره مندی از استاندارد VDSL2 برای کاربرانی که در محدوده 1 تا 2 کیلومتری از مرکز مخابراتی قرار دارند امکان پذیر است.

برای استفاده از تکنولوژی VDSL لازم است از مودم‌های VDSL استفاده نمایید. لازم به ذکر است که مودم‌های VDSL به راحتی از اینترنت ADSL پشتیبانی می کنند.

تفاوت مودم های ADSL و VDSL

  • سرعت: مهمترین فرق مودم ADSL و VDSL در سرعت اتصال به اینترنت است. همانطور که حدس زدید استاندارد VDSL، سرعت بسیاری بیشتری را نسبت به اتصالات ADSL به کاربر ارائه می‌کند. همانطور که در تصویر می‌بینید، حداکثر سرعت دانلود و آپلود در اتصال VDSL تا 100 مگابایت در ثانیه می‌رسد، در حالیکه این عدد در اینترنت ADSL، نهایتا 24 مگابایت برای دانلود و 1 مگابایت برای آپلود خواهد بود.

مقایسه xdsl cdn services

  • کاربرد: با استفاده از VDSL به راحتی می‌توانید از برنامه‌هایی مانند Skype و Youtube که نیاز به پهنای باند بالاتری دارند استفاده کنید. همچنین با وجود اینترنت VDSL دیگر نیاز نیست برای گرفتن بک آپ آنلاین ساعت‌ها منتظر بمانید.
  • دسترسی: همانطور که گفته شد، دسترسی به اینترنت ADSL به طور گسترده و وسیع‌تری انجام می‌شود. اما برای بهره‌ مندی از اینترنت VDSL باید فاصله نزدیکی با مرکز مرتبط با آن داشته باشید. همچنین تعداد محدودی از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت، VDSL را به کاربران ارائه می‌دهند.
  • قیمت: واضح است که برای دریافت خدمات بهتر و اینترنت سریع‌تر باید هزینه بیشتری بپردازید. اما نگران نباشید، زیرا تفاوت قیمت چندانی بین مودم‌ های ADSL و VDSL نیست.
  • سیگنال دهی: به عنوان یک قاعده کلی، با افزایش فاصله از مرکز مخابراتی، قدرت سیگنال دریافتی هر دو مودم ADSL و VDSL کاهش می‌یابد. اما این تضعیف سیگنال در مودم VDSL سریعتر رخ می‌دهد.

 

شاید ظهور فناوری فیبر نوری را بتوان آغاز حاکمیت VDSL برای کاربران اینترنت خانگی دانست. واضح است که به دلایل متعدد از جمله سرعت بالاتر، اینترنت و مودم VDSL برتری چشمگیری نسبت به بهترین مودم‌ ADSL داشته باشد.
با خرید مودم VDSL و سرویس مرتبط با آن، از تماشای آنلاین فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه تان بدون قطعی و افت کیفیت لذت می‌برید.

مودم نتربیت مدل نتنزا

مودم روتر نتربیت مدل نتنزا (NSL-2740U)

اگر نمی‌خواهید برای خرید مودم‌های گران قیمت VDSL هزینه کنید، مودم روتر نتنزا با پشتیبانی از حداکثر سرعت دانلود 24 مگابایت بر ثانیه، یکی از سریع‌ترین مودم‌ها با استاندارد ADSL2/2+ است.

در پشت مودم نتنزا 4 پورت شبکه وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد کامپیوتر و تجهیزات زیادی را به آن متصل کنید.

استاندارد وایرلس 802.11n نیز با پهنای باند مناسب، طیف وسیعی از دستگاه‌ها را پشتیبانی می‌کند.

فرق بین adsl و vdsl

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول
enemad-logo