خواص بابونه

خواص بابونه برای سلامت ، درمان بیماری ها و زیبایی پوست و مو

خواص بابونه

بابونه یک روش درمانی گیاهی بسیار خوب است. در دو نوع قابل قبول آلمانی و همچنین رومی ، بابونه را می توان به عنوان یک ضد افسردگی همراه با استفاده از آن مانند یک داروی تسکین دهنده بیماری استفاده نمود. بابونه از نظر طب سنتی گرم و خشک است و از تقویت کننده های تلخ محسوب می شود.

خواص بابونه
خواص بابونه
خواص بابونه

تقویت هضم غذا

بابونه آرامش بخش سیستم گوارش است که برای معالجه مشکلات گوارشی مانند علائم ریفلاکس اسید، گاز، اسهال، سوء هاضمه، بیماری حرکتی، بی اشتهایی، استفراغ و حالت تهوع استفاده می شود.

عصاره گیاه بابونه دوره اسهال و همچنین قولنج را در کودکان کوتاه می کند و همچنین از علائم مرتبط با شرایطی مانند اضطراب و درد تسکین می بخشد.

روغن بابونه دارای ترکیبات آنودین ضد اسپاسم است و یبوست، گرفتگی و سایر دردهای معده را کاهش می دهد.

بابونه همچنین دارای اثرات آرامش بخش طبیعی است. این امر باعث کاهش علائم بیماری های مزمن مانند IBS ، نشتی روده و سایر مشکلات مرتبط با روده می شود.

کاهش درد و التهاب

بعضی اوقات بابونه به عنوان آسپیرین گیاهی شناخته می شود زیرا از قرن ها پیش به عنوان درمانی برای کاهش درد استفاده می شده است.

از گل های آن برای کاهش احتقان، درد، قرمزی و تورم استفاده می شود.

این گیاه به طور موثری باعث کاهش تورم صورت، دندان درد، تحریکات پوستی می شود و درمان اصلی ایجاد التهاب و درد ناشی از عفونت ها است.

به همین دلیل عصاره بابونه به محصولات زیبایی مانند لوسیون های بدن یا صورت، صابون های حمام و خمیردندان اضافه می شود.

بابونه به کاهش درد طبیعی که با صدمات، آرتروز، تب، درد کمر و بارداری مرتبط است کمک می کند. این گیاه دارای خصوصیات کاهش درد بعد از زایمان بوده و بدن را آرام می کند.

درمان سرطان

مطالعات زیادی انجام شده است تا از فعالیت های ضد سرطانی بابونه اطلاع به دست بیاید و با توقف رشد تومور تأثیرات مثبت از خود نشان داده

و به عنوان درمانی برای سرطان عمل می کند.

این درمان سرطانی را ناشی از آنتی اکسیدان های معروف به آپیژنین می دانند که ترکیبات فعال زیستی هستند و به نظر می رسد در مقابله با سرطان های پروستات، پوست، تخمدان و پستان نقش دارند.

رهایی از احتقان

بابونه برای مقابله با عفونت ها اثر دارد و همچنین تراکم مخاط را کاهش می دهد.

چای تهیه شده از بابونه یک انتخاب عالی برای درمان سرماخوردگی، عفونت سینوس و آنفولانزا است.

مطالعات نشان می دهد استنشاق بخار با عصاره بابونه در معالجه علائم سرماخوردگی مؤثر است. چای یا عصاره بابونه را به صورت غرغره برای مقابله با التهاب غشاهای مخاطی و داخل گلو و دهان امتحان کنید.

خواص بابونه
خواص بابونه

پوست سالم

بابونه با فراهم آوردن خاصیت ضد باکتری و ضد التهابی، پوست سالم و صافی ایجاد می کند.

روغن آن و فلاونوئیدهای موجود در آن در زیر سطح پوست نفوذ می کنند، ظاهر جوانی پوست را تکمیل

و دفاع ایمنی را حفظ می کنند. قرن هاست که از آن برای معالجه زخم ها، جراحت ها، نقرس، اگزما، کبودی، سوزش پوستی ، زخم های لثه و سوختگی استفاده می شود. بابونه همچنین علائم پیری مانند خطوط ریز، لکه های تیره را کاهش می دهد،

شوره سر را به طور طبیعی کاهش می دهد، زخم ها را محو می کند و آبله مرغان را به سرعت درمان می کند.

علاوه بر این، از آن به عنوان درمانی برای بثورات پوست استفاده می شود

و در اطراف چشم نیز برای مقابله با عفونت استفاده می شود.

این منظور میتوانید گل بابونه را در آب جوش به مدت ده دقیقه خیس کرده و آن را برای حدود 20 دقیقه روی ضایعه پوستی قرار دهید.

اگر دچار ریزش موها شدید شاید تنها راه موجود استفاده از بابونه باشد. با چای کیسه ای بابونه یا بابونه ی خشک ،ترکیب درمانی بابونه برای موهای خود با روش زیر تهیه کنید:

در یک قابلمه 2 تا 3 پیمانه آب بجوشانید.سپس یک یا دو چای کیسه ای بابونه یا یک پیمانه چای خشک بابونه و یا یک پیمانه گل های بابونه ی خشک شده به آن اضافه کنید تا به مدت نیم ساعت روی شعله کم بجوشد.

پس از این زمان ، شعله را خاموش کنید تا محلول خنک شود.

این ترکیب را از صافی رد کرده و در حمام از آن استفاده نمائید.. پس از شستن موهای خود ، با این محلول موها را دوباره آبکشی کنید.

حتی می توانید با قرار دادن کاسه ای در زیر موها ، این محلول را جمع آوری کرده و دوباره روی موهای خود بریزید.

بعد از شستشو دیگر به موهای خود آب نریزید تا این محلول روی سر شما باقی بماند.

برای روشن شدن رنگ موها می توانید این ترکیب توسط یک پارچه آغشته به آن روی موها فشار دهید.

پس از اینکه همه موها آغشته به ترکیب بابونه شدند ، با یک کلاه و یا پارچه سر خود را بپوشانید تا 60 تا 90 دقیقه روی موهای شما باقی بماند. سپس مووهای خود را آب کشی نمائید.

لثه ها و دندان های سالم

علاوه بر بهبود پوست و دستگاه تنفسی، از مزایای بابونه نیز می توان به توانایی آن در مقابله با عفونت های باکتریایی دندان ها، حفره دندان و لثه اشاره کرد.

همچنین به کاهش درد ناشی از زخم ها، زخم های لثه، دندان درد و همچنین مقابله با باکتری های مضر که می توانند در دهان زندگی کنند نیز کمک می کند.

جلوگیری از بروز مشکلات قلبی

بابونه با محافظت از سلامت قلب و عروق ارتباط دارد.

بابونه به دلیل دارا بودن مقادیر بالای فلاونوئیدها، با کاهش احتمال مرگ در اثر بیماری های قلبی در قلب سالمندان همراه است.

این مطالعه نشان می دهد که میزان مصرف فلاونوئید در 805 مرد که 60 تا 65 سال سن داشتند، مصرف بیشتر فلاونوئید از گیاهان و غذاها به طور معکوس با مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی قلب ارتباط داشت.

رهایی از مشکلات قاعدگی

چای بابونه دارای خواص ضد التهابی است و باعث می شود خانم هایی که علائم قاعدگی از قبیل گرفتگی، نفخ، عرق کردن، اضطراب، نوسانات روانی و عدم توانایی در خواب دارند، آرامش بخش باشد.

چای بابونه تأثیر مستقیمی بر روی این علائم دارد.

هم ذهن و هم بدن را تسکین می دهد و باعث کاهش التهاب می شود. علاوه بر آن مصرف بابونه ، ترشحات قاعدگی را افزایش می دهد.

خواص بابونه
خواص بابونه

درمان سوزش و خراش

روغن بابونه در مقابله با سوختگی های بد بسیار مفید است. روزانه یکبار مقدار متوسط روغن را با دقت در تمام مناطق سوخته بمالید.

در مورد ضایعات خراش و سوختگی نیز ممکن است با اضافه کردن 3 کیسه چای بابونه و فقط یک فنجان آب جوش مخلوط قدرتمندی ایجاد کنید. پس از خنک شدن آب، یک پارچه را در آن خیس کنید و سپس مانند یک کمپرس در اطراف ناحیه آسیب دیده استفاده کنید.

روشن کردن پوست با استفاده از بابونه

کشف شده است که بابونه برای سفیدتر کردن پوست مفید است.

کافی است دو قاشق چایخوری آب را به جوش آورده و 2 کیسه چای بابونه را درون آن قرار دهید.

بعد از آن صورت خود را روی قابلمه بخار چای بابونه قرار دهید.

بخور بابونه علاوه بر تسکین التهاب و از بین بردن میکروب ها از روی پوست موجب تحریک گردش خوندر صورت می شود، باعث جوان سازی و شادابی پوست می شود،منافذ پوست را باز کرده و با از بین بردن دانه های سرسیاه و سفید باعث دفع سموم و پاکسازی سریع پوست می گردد.

دوش آب همراه با چای بابونه نیز اثر می کند.

کاهش حلقه های تاریک در اطراف چشم

کشف شده است که چای بابونه به کاهش خستگی چشم و همچنین تیرگی های زیر حلقه چشم کمک می کند.

درمان آسان با خیساندن 2 کیسه چای بابونه در آب گرم است.

بعد از چند دقیقه کیسه های چای را از آب خارج کرده و بگذارید تا در دمای اتاق خنک شوند. بعد از آن، آنها را در طول شب مانند یک کمپرس بر روی چشمان خود قرار دهید.

خواص بابونه
خواص بابونه

ضد حساسیت

یکی دیگر از مزایای سلامتی شناخته شده از بابونه، اثر ضد حساسیت آن است. تحقیقات بالینی روی موش هایی انجام شده است که در معرض خارش قرار دارند، نشان می دهد که موش هایی که به همراه بابونه آلمانی تغذیه شده اند، نسبت به نمونه هایی که از بابونه تغذیه نشده اند، علائم بسیار کمتری را نشان دادند.

ضد میکروب

عصاره بابونه همچنین ممکن است به عنوان جزئی از ترکیبات پمادها، کرم ها و همچنین ژل هایی که برای مقابله با تحریکات پوستی استفاده می شود، مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می رسد بابونه ویژگی ضد میکروبی و همچنین ضد باکتریایی دارد که برای مقابله با زخم ها، اگزما، سوختگی، زخم بستر بثورات جلدی و بواسیر بسیار مفید است.

موثر در برابر سردردهای میگرنی

چای بابونه به طور موثر به کسانی که با جدیت با حملات درد میگرنی دست و پنجه نرم می کنند، کمک می کند. این گیاه می تواند باعث آرامش بیشتر عضلات شود، همچنین خواب بسیار بهتری را فراهم می کند، که یک دلیل کاملاً رایج در میگرن است. مهمتر از همه، با کاهش برخی از علائم اساسی، به کاهش درد کمک خواهد کرد. علاوه بر این برای سردردهای پراکنده ناشی از آنفولانزا، اضطراب و استرس نیز مفید است.

خواص بابونه
خواص بابونه

مزایای بابونه از دیدگاه طب سنتی هندی

سلامت دستگاه گوارش : بابونه به سلامت گوارش کمک می کند و می تواند از نفخ و همچنین تشکیل گاز و درد سندرم روده تحریک پذیر جلوگیری کند. از چای بابونه همراه با نعناع استفاده کنید.

ضد اسپاسم برای مسائل زنان و زایمان درست مثل گرفتگی قاعدگی: بابونه به تسکین آن کمک می کند. اگر از واژینیت رنج می برید، چای بابونه مورد نیاز خود را میل کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن : چای بابونه باعث تقویت عملکرد مکانیسم های دفاعی، با ایجاد گلبول های سفید می شود. پس از کاهش سیستم ایمنی، به سرماخوردگی یا حتی آنفولانزا دچار خواهید شد. بابونه باعث کاهش این نوع علائم می شود.

تنفس را راحت می کند : بخار چای گیاهی بابونه داغ را استنشاق کنید تا مشکل تنفس را در تمام سینوزیت یا حتی سرماخوردگی کاهش دهد.

خواص بابونه
خواص بابونه

مشکلات پوستی : چای بابونه سرد شده ممکن است به درمان مشکلات بیشماری از جمله پوستی، آکنه و حتی عفونت قارچی کمک کند. برای نرم کردن پوست خشک، چند کیسه چای بابونه را درون وان حمام خود قرار دهید.

سردرد و میگرن : هرگاه علائم و نشانه های میگرن یا هر سردرد دیگری شروع شود، فوراً چای بابونه مصرف کنید، این امر به کاهش سردرد قبل از بدتر شدن کمک می کند.

دیابت : مطابق با یک تحقیق واحد، علائم قند خون و همچنین رشد و پیشرفت دیابت می تواند با چند کیسه چای بابونه به طور موثری درمان شود.

خواص بابونه
خواص بابونه

سرطان : تحقیقات متعددی در شرایط آزمایشگاهی برای نشان دادن قدرت احتمال بابونه در جلوگیری و همچنین مدیریت سرطان انجام شده است. دو ماده فعال درون بابونه وجود دارد که می تواند آن را بسیار مؤثر جلوه دهد، آنتی اکسیدان طبیعی به نام آپیژنین ، به علاوه برخی روغن های مهم. در طول تحقیقات، به نظر می رسد که اپیژنین نقش مهمی در جلوگیری از شکل گیری سلول های سرطانی دارد. عصاره بابونه از رشد سلول های سرطانی که مورد بررسی قرار گرفته است، شامل سرطان پروستات و همچنین سرطان سینه جلوگیری می کند. این واقعیت خاص به این دلیل است که آپیژنین به عنوان یک ضد آندروژن عمل می کند و علاوه بر آن از طریق نتایج تنظیم هورمونی تقسیم نمی شود.

سایر مزایا گذشته از همه این ها، کشف شده است که بابونه برای شرایط مختلفی مانند بیماری کرون، بواسیر، کولیت و همچنین آسم مفید است.

بثورات پوستی را درمان می کند (که شامل اگزما)، سوختگی جزئی و همچنین آفتاب سوختگی است. با استفاده از لوسیون یا حتی به صورت روغن در حمام خنک، بابونه احتمالاً باعث رفع خارش اگزما به همراه سایر بثورات و همچنین کاهش التهاب پوست می شود. این گیاه همچنین ممکن است بهبود را سرعت بخشد و عفونت باکتریایی را متوقف کند.

کاهش گرفتگی قاعدگی : قابلیت های در نظر گرفته شده بابونه شامل شل شدن عضلات صاف رحم در تسکین درد قاعدگی است.

تسریع بهبود صدمات : برای اطمینان از بهبودی سریع صدمات از خمیر گل بابونه روی زخم ها استفاده کنید.

یک فنجان چای بابونه داغ ممکن است به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی در مبارزه با سرماخوردگی کمک کند.

چای بابونه

چای بابونه برای درد کمر و همچنین مشکلات روماتیسمی مصرف می شود.

بخار بابونه برای مقابله با سرماخوردگی و همچنین مشکلات آسم مفید است.

چای بابونه برای کاهش اختلالات صبحگاهی دوران بارداری مفید می باشد.

بابونه در هضم غذا اگر درست بعد از غذا مصرف شود، کمک می کند.

خواص بابونه

عصاره بابونه با استفاده از خاصیت تسکین دهنده خود و همچنین تسریع در بهبود زخم ها، سوختگی ها و زخم های پوستی، خارش و همچنین التهاب را تسکین می دهد که شامل اگزما، بثورات پوستی و آفتاب سوختگی است، چای بابونه یا حتی عصاره بابونه که در حمام های گرم ترکیب می شود، بیقراری را کاهش می دهد، آرامش را تقویت می کند و همچنین خواب افراد را که با بی خوابی مقابله می کنند تحریک می کند. همچنین نوشیدن یک فنجان دمنوش بابونه 10 دقیقه قبل از خواب برای رفع بی خوابی و داشتن یک خواب آرام و راحت، کافی است.

دمنوش بابونه خواص زیادی برای درمان کم خونی دارد.

چای بابونه برای کمک به حرکت روده، ماهیچه های آن را تحریک می کند.

از چای بابونه به عنوان یک محلول غرغره برای مقابله با زخم های دهان و همچنین لثه استفاده می شود.

مصرف چای بابونه به عنوان آرامش بخش عضلات صاف رحم در نظر گرفته می شود بنابراین باعث کاهش درد ناشی از قاعدگی می شود.

خاصیت بابونه

شستن موهای بلوند با محلول تهیه شده از این گیاه نیز می تواند به درخشش موها و روشنتر شدن یکی یا دو درجه رنگ موها کمک کند. در آخرین مرحله از شستشوی موها ، با چای بابونه موهای خود را آب کشی کنید تا یک زمینه ی درخشان و طلایی به موهای قهوه ای خود بدهید. استفادهمداوم چای بابونه موجب روشنتر شدن رنگ موها می شود.

برای معالجه درست اختلالاتی مانند زخم های دهان، درد دندان و همچنین لثه، دهان را 3-4 بار در یک روز به همراه محلول بابونه که با جوشاندن یک قاشق چایخوری گل بابونه خشک شده در یک لیتر آب جوش آب ساخته شده، بشویید. این محلول را می توان به عنوان شستشوی چشم نیز مورد استفاده قرار داد تا با التهاب ملتحمه مقابله کند.

دوش بابونه می تواند برای رهایی از علائم و نشانه های واژینیت مفید باشد.

استفاده از روغن حامل مناسب مانند روغن جوجوبا همراه با چند قطره روغن بابونه در مدیریت طبیعی اسپاسم عضلات سودمند است. مصرف چای بابونه ممکن است به کاهش پیچش ماهیچه ها کمک کند.

خیس شدن در وان حمام با آب گرم همراه با 3-4 قطره بابونه، اسطوخودوس و همچنین روغن درخت چای در تسکین اگزما، جوش و همچنین پسوریازیس مؤثر است. این درمان خاص را هر روز 2 بار دنبال کنید.

در نوزادان مبتلا به قولنج، یک چای حاوی بابونه به همراه سایر گیاهان دارویی در یک تحقیق باعث کاهش گریه در بیش از نیمی از نوزادان شده است.

خواص بابونه

در یک تحقیق در کودکان مبتلا به اسهال، اسهال در کودکانی که مخلوطی از عصاره بابونه و همچنین پکتین سیب مصرف کردند در مقایسه با کودکانی که چنین نکرده اند سریعتر درمان می شود.

نتیجه تحقیقات ترکیبی است، اما شستشوی دهان بابونه ممکن است به بهبود زخم های دهان ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی کمک کند.

در یک تحقیق ، یک کرم بابونه برای اگزما ایده آل واقع شده بود.

در نتایج برخی تحقیقات، اما کرم های بابونه باعث کاهش تحریک و همچنین التهاب ناشی از بثورات شدند.

در داروهای گیاهی حاوی بابونه برای معده درد، سندرم روده تحریک پذیر و برای کمک به خواب مصرف می شود.

از این دارو برای درمان تنش عصبی، اختلالات گوارشی، تحریک پذیری استفاده می شود و در کاربرد موضعی برای معالجه مشکلات پوستی استفاده می شود.

چای بابونه

برای زخم معده، بیماری کرون، سندرم روده تحریک پذیر و فتق شکم مفید است.

از گل های بابونه برای آفتاب سوختگی، زخم ها، بواسیر، سوختگی ، زخم پا و ورم پستان استفاده می شود.

از چای بابونه برای مشکلات روماتیسمی، کمر و بثورات استفاده می شود.

از آن به عنوان درمان گر زخم ها و بواسیر استفاده کنید.

مصرف پنج گرم ریشه بابونه با سرکه رقیق به عنوان محرک نیروی جنسی شناخته می شود.

این بیماری از مشکلات دندان، بی قراری و قولنج و کودکان رهایی می بخشد.

از بابونه باعث تسریع در بهبود زخم ها، زخم های پوستی و سوختگی می شود.

همچنین کولیت اولسراتیو و گاستریت را درمان می کند.

بابونه التهاب را کاهش می دهد و همچنین حرکت روده را تسهیل می کند.

آن را به استحمام اضافه کنید تا ماهیچه ها و پاهای خسته را درمان کند و همچنین نرم کننده پوست شود.

رومی ها از آن برای درمان سردردها و سهولت التهاب کلیه و کبد استفاده می کردند.

دمنوش بابونه برای درمان قطره قطره شدن ادرار مفید است. زیرا خاصیت ادرارآوری دارد.

یونانیان برای درمان سنگ کلیه و مثانه از بابونه استفاده کردند.

مصرف چای بابونه

موارد مصرف خارجی بابونه :

عصاره بابونه غلیظ نیز ممکن است همراه با لوسیون ها و کرم ها ترکب شود.

بابونه ممکن است به روشن شدن چهره کمک کند. کافی است دو قاشق چایخوری آب را به همراه 2 کیسه چای بابونه درون آن بجوشانید. بعد از آن صورت خود را روی بخار چای بابونه قرار دهید. دوش در آب همراه با چای بابونه نیز اثر می کند.

حمام بابونه می تواند آرامش بخش باشد و برای خشکی، ملتهب پوست یا حتی آفتاب سوختگی تسکین دهنده باشد. 10 قطره روغن بابونه یا حتی تعداد زیادی فنجان چای بابونه را در حمام خنک خود قرار دهید و به مدت 30 دقیقه یا حتی بیشتر با آن استحمام کنید.

کرم های بابونه که می توانید در مغازه های مواد غذایی خریداری کنید، ممکن است مشکلات پوستی مانند اگزما، سوختگی آفتاب را کاهش دهد.

بابونه علاوه بر این برای درد عضلانی که در اثر استرس و نگرانی به وجود می آید مناسب است.

بابونه به صورت موضعی برای مدیریت شرایط پوستی درست مثل بثورات و همچنین اگزما مورد استفاده قرار می گیرد. حتی حیوانات اهلی نیز ممکن است از این گیاه خاص بهره مند شوند.

بابونه حتی به عنوان یک جزء در شامپوها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع بابونه

بابونه محبوبیت بسیار قدیمی خود را به عنوان گیاه برجسته و مهم نشان می دهد.

این خواص ممکن است به این دلیل باشد که گرده افشان ها روی گل های خوشبو و زیبا و همچنین گل های عطر آناناس مانند گل مروارید وحشی می نشینند.

بابونه های نوع آلمانی شکوفه های قدیمی و بازده بهتری ایجاد می کنند و به دلیل خاصیت تسکین دهنده آن بسیار معروف است، بابونه در چای ها، آب حمام و همچنین گلدان ها استفاده می شود.

بابونه

طرز تهیه چای بابونه :

پیش از این هم در بخش سلامت کامپیوتر ایرانکامل توضیح دادیم اما با توجه به لزوم این مطلب بازهم میگوییم که 1 فنجان آب جوش را با بیش از 1 قاشق چایخوری گل بابونه خشک شده (یا 1 قاشق غذا خوری گل تازه) بپوشانید، به مدت 10 دقیقه آن را دم کرده و همچنین صاف کنید.

هر وقت چای تازه می نوشید، بوی بابونه تاثیر گذار است. هنگامی که گل های بابونه تازه که در آب جوش ریخته می شوند، روغن های غلیظ بیشتری را تشکیل می دهند.

درمان ها و مخلوط ها

بابونه ممکن است برای یک سری از رنج ها و همچنین بیماری ها استفاده شود.

ما به علت مشکلات لثه، آبسه دندان (و دردهای دندان به طور کلی)، لوزه، استوماتیت، گاستریت بیش از حد، زخم، کولیت، اسهال، بواسیر، سرماخوردگی، سینوزیت، آسم برونش، روماتیسم یا بی خوابی، به بابونه مراجعه می کنیم.

بابونه را به عنوان یک آرامبخش عالی، می توان در جهت اضطراب و استرس استفاده نمود.

به همین ترتیب، بابونه به از بین بردن مشکلات قاعدگی (به عنوان آمنوره) به همراه سایر بیماری های لگن کمک می کند.

چای بابونه

محلول بابونه

در تهیه این محلول، یک قاشق چایخوری گل

بابونه به یک لیتر آب جوش اضافه می شود. چند دقیقه قبل از مصرف، ترکیبی باقی می ماند.

تنفس بخور بابونه در درمان سرماخوردگی و همچنین سینوزیت در صورتی که بیمار در جای راحت باشد ، کمک می کند.

کودکان نیز می توانند چای بابونه مصرف کنند تا مشکل در وضع بد بدن، گرفتگی و حتی ناراحتی شکم آن ها را برطرف کنید.

با استفاده موضعی ، این محلول را می توان با آب حمام (اضافه کردن چهار مشت گل بابونه به وان حمام) یا شاید در محلول تمیز کننده سر (یک مشت کوچک گل بابونه) وارد کرد.

مو ، بخصوص موی بلوند ، ابریشمی و براق خواهد شد. در صورت شستشوی همراه با محلول بابونه، چهره نیز می تواند جوان سازی شود. علاوه بر این، ملتحمه و همچنین التهاب چشم با کمک این ترکیب سریعتر بهبود می یابند. همچنین ممکن است برای غرغره (در موارد دندان درد)، بثورات جلدی یا حتی پاک کردن زخم ها نیز مورد استفاده قرار گیرد.

روغن بابونه

در بطری پر از گل های بابونه؛ روغن زیتون با فشار سرد ریخته می شود. سپس در بطری های در بسته تقریباً دو هفته در آفتاب نگهداری می شود، بعد از این مرحله روغن درون یخچال نگهداری می شود.

روغن بابونه با روغن زیتون

گل خشک بابونه را با وزنی برابر با روغن زیتون ترکیب کرده و ری حرارت بگذارید ، مراقب باشید که این مخلوط نجوشد.

در این مدت چند بار آن را هم بزنید. پس از برداشتن از روی حرارت ، به مدت 24 ساعت در دمای اتاق نگه دارید. سپس از روی صافی رد کرده و درشیشه در بسته نگهداری کنید.

استفاده موضعی از این روغن برای درمان نفخ شکم و قولنج مفید است.

پماد بابونه

این محصول واقعاً نسبتاً بدون دردسر یافت می شود، از میان تعداد انگشت شماری از گل های بابونه تازه که به همراه 200 گرم چربی گوشت گاو موجود است ، این عمل پس از گرم شدن انجام می گیرد. پس از گرم شدن این ترکیب ، با جوشیدن شروع به غلیظ شدن می کند.

پس از رسیدن به غلظت مناسب ، در یک اتاق خنک نگهداری می شود. بعد از 24 ساعت، دوباره این ترکیب گرم می شود و سپس با کمک یک پارچه ، صاف و تصفیه می شود.

ضماد بابونه

یک قاشق غذاخوری پر از بابونه در یک لیتر شیر داغ ریخته می شود. بعد از چند دقیقه، ترکیب را باید تصفیه کرد. همچنین در قرص ها استفاده می شود.

یکی دیگر از راههای تهیه ضماد:پر کردن یک کیسه کوچک از پارچه به همراه گل های بابونه خشک را برای مدت کمی در اجاق گاز روی سینی قرار دهید تا گرم می شود سپس از کیسه به صورت مرهمی برای از بین بردن دردهای بدنی استفاده کنید.

خواص چای بابونه

اقدامات احتیاطی گیاه بابونه

این گیاه ممکن است باعث ایجاد واکنش های آلرژیک مانند ضخیم شدن زبان، احساس سفت شدن در گلو، تورم لب ها، چشم ها، گلو، خارش در بدن شود.

 

افرادی که به جلبک دریایی حساسیت دارند، می توانند نسبت به بابونه و سایر اعضای خانواده Asteraceae / Compositae مانند اکیناسه ، گل گاو زبان، خارخاسک نیز حساس باشند.

ممکن است وضعیت آسم را بدتر کند.

زنان باردار نباید از بابونه استفاده کنند زیرا این امر می تواند باعث سقط جنین شود.

مصرف زیاد چای بابونه باعث استفراغ می شود.

مصرف بابونه توسط افرادی که دارای اختلالات خونریزی هستند ممنوع است. زیرا حاوی کومارین است که احتمال خونریزی را افزایش می دهد.

فواید بابونه گاو چشم

در پاسخ به سوال برخی از شما کاربران از بخش سلامت کامپیوتر ایران باید اشاره کنیم که بابونه گاو چشم یا بابونه گاوی ، از گیاهانی است که در ایام قدیم در درمان برخی از بیماری ها استفاده می شد. این گیاه با نام لاتین پارتنیوم به معنای دختر شناخته می شود.

زیرا مردم در گذشته معتقد بودند که بیماری های بسیاری مربوط به زنان را می توان با این گیاه درمان کرد.

در رم باستان این گیاه را در زمان شروع قاعدگی و کاهش دردهای شدید قاعدگی و همچنین هنگام وضع حمل، برای کمک به دفع جفت از طریق افزایش انقباضات رحم استفاده می شد. همچنین برای درمان التهاب ها و سردرد به کار برده میشد.

نام انگلیسی این گیاه ،فیورفیو ، از کلمه لاتین فبریفیوجیا مشتق شده است که به معنی پایین آورنده تب می باشد که نشان می دهد که در طب سنتی برخی کشور ها از بابونه گاوی برای کم کردن تب استفاده می کردند.

علاوه بر این اسانس بابونه گاو چشم خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. بابونه گاو چشم خواص بسیاری دارد که عبارتند از :

بابونه گاو چشم برای درمان میگرن

تحقیقات اخیر نشان میدهد که مصرف عصاره بابونه گاوی درموجب کاهش شدت و تعداد دفعات حمله های میگرنی می شود.

عصاره این گیاه دارویی برای انواع میگرن ها مورد استفاده قرار می گیرد :

  • میگرن های ناشی از تنش و یا ازدهام فعالیت های ذهنی (معروف به میگرن دانشجویی)
  • میگرن های ناشی از ضعف، کم خوابی و یا خواب زیاد
  • میگرن های مربوط به دوران قاعدگی
  • میگرن های مربوط به تغذیه و اختلالات کبد

وجود ترکیبات مفید در این گیاه مخصوصا ، پارتنولید منجر به کاهش التهاب، کاهش فعالیت سلول های التهابی و کاهش ترشح هیستامین می شود.

این ماده موجب تقویت عضلات دیواره رگها می شود و از تنگی و اسپاسم رگهای خونی در سر، که زمینه ساز بروز میگرن است، کم می کند.

خواص بابونه

سایر خواص بابونه گاو چشم

عصاره گیاه بابونه گاوی به جز خواص ضد میگرن، خاصیت ضد التهابی دارد ، به همین دلیل به عنوان آرامبخش در التهاب مفاصل (آرتریت) نیز استفاده میگردد.

مواد مفید در بابونه گاوی برای درمان ترمبوز (تشکیل لخته خون در عروق) و دیسپپسی (سوء هاضمه های همراه با تهوع و سوزش سر دل) ،درمان آمنوره (نوعی از اختلالات قاعدگی به معنی عدم خونریزی در زمان قاعدگی در خانم های در سن باروری) و نیز درمان دیسمنوره (قاعدگی با درد زیاد) تجویز می گردد.

به همین دلیل ، خانم های باردار نباید از این گیاه استفاده کنند زیرا موجب خونریزی می شود.

دمنوش بابونه در دوران بارداری

تحقیقات نشان میدهد که مصرف متعادل چای بابونه برای زنان باردار و جنین خطرناک نیست. البته بهتر است در ماههاای اول که خطر سقط جنین بیشتر است ، از چای بابونه کمتر مصرف کنند. برای مصرف چای بابونه بهتر است با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت شود.

جالب است بدانید که چای های گیاهی ممکن است مواد شیمیایی خاصی را در بدن خانمهای باردار آزاد کنند، اما آسیب ناشی از مصرف آنها به اندازه صدماتی نیست که نوشیدنی های گازدار و یا کافئین دار به بدن خانمهای باردار و جنین وارد می کنند.

علم پزشکی هنوز خطرات مصرف چای های گیاهی را به طور کامل رد نکرده است.

تحقیقات اخیر ثابت کرده است که در چای بابونه ،ماده ای به نام کومارین وجود دارد، که تاثیر خفیفی بر رقیق شدن خون انسان، به ویژه زنان باردار می گذارد.

بنابراین به عنوان یک خانم باردار باید بدانید که مصرف طولانی مدت اما در مقدار کم چای بابونه روی غلظت خون و میزان خون تاثیر منفی می گذارد.

به همین دلیل نمی توان گفت که چای بابونه برای همه زنان باردار بی خطر است.

این افراد برای حصول اطمینان باید با پزشک صحبت کنند تا متوجه شوند که آیا نوشیدن چای بابونه در اندازه مناسب هم برای سلامت خود و جنین شان خطری دارد یا خیر؟

درمان درد چشم

برای درمان چشم درد و آبریزش چشم، می توان بابونه را در سرکه ریخته و بخور دهید.برای تهیه بخور ، مقداری بابونه را در آب جوش ریخته و یک قاشق مرباخوری سرکه در آن بریزید و سپس با این ترکیب صورت خود را بخور دهید.

مفید برای خانمها

محققان دریافته اند که نوشیدن چای بابونه گاوی باعث کاهش 29 درصدی خطر مرگ ناشی از هر علتی در زنان 65 سال می شود.همچنین افرادی که یائسه شده اند برای کم کردن عوارض این دوران ، بهتر است همه روزه دمنوش بابونه بنوشند.

این دمنوش موجب افزایش ترشح شیر مادران می شود.

درمان زخم معده

زخم معده باعث به وجود آمدن علائمی همچون سوزش بین قفسه سینه و ناف، بی اشتهایی، نفخ، سوزش سر دل، تهوع، سوء هاضمه، کاهش وزن و غیره می شود. علت زخم معده ، عفونتی است که معمولا به دلیل افزایش ترشح اسید کلریدریک، در معده ایجاد می شود.

این اسید توسط سلول های پوشش داخلی معده ترشح می شود و منجر به تضعیف پوشش داخلی معده می گردد.

دلایل افزایش ترشح اسید هیدروکلریک

پرخوری، مصرف غذاهای سنگین به صورت مکرر، خوردن بیش از حد غذاهای تند، سیگار کشیدن، نوشیدن قهوه و الکل، مسمومیت های غذایی، عفونت هلیکوباکتر پیلوری، التهاب معده، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی همانند آسپرین، بروفن، ایبوپروفن و ناپروکسن، کورتیکو استروییدها، سندرم زولینگر- الیسون و زخم های ناشی از استرس از عوام مهم افزایش ترشح اسید هیدرولیک می باشند.

یکی از مهمترین فواید بابونه ، درمان زخم و ورم معده می باشد. برای بازیابی سلامت معده ، می توان از بابونه استفاده کرد.

برای درمان زخم معده چای را با روش زیر مصرف نمائید :

چهار قاشق چایخوری بابونه را در یک لیوان آب جوش ریخته و چای غلیظی را آماده کنید.

این چای را به صورت ناشتا میل کرده و در رختخواب به مدت چند دقیقه به پشت دراز بکشید.

سپس با گذشت 15 دقیقه ، صبحانه خود را میل کنید. تکرار این عمل به مدت روزانه و در دو هفته ، زخم و ورم معده را به طور کلی از بین می برد.

بابونه برای پوست

چگونه بابونه را به عنوان خوراکی ،مصرف کنیم؟

جوانه های بابونه به عنوان چاشنی استفاده می شوند.

از گل های خشک شده برای تهیه چای های گیاهی استفاده می شود.

گل ها به سالادها اضافه می شوند و یا با سرد و گرم کردن آن نوشیدنی می سازند.

هشدار درباره بابونه

* از مصرف همزمان بابونه با داروهای ضدانعقاد، بنزودیازپین، وارفارین، سیکلوسپورین و به طور کلی داروهای رقیق کننده خون و … و الکل اجتناب کنید.

* در دوران بارداری و شیردهی ممکن است آلرژی به وجود آید. بنابراین برای تحریک نشدن آن از مصرف بابونه خودداری کنید.

*مصرف بابونه در موارد نادر ممکن است باعث ایجاد واکنش های خفیف آلرژیک شود. بنابراین زیاده روی در مصرف آن ، علائمی چون سردرد، زخم دهانی، ورم چشم، تهوع و استفراغ و تعریق زیاد به وجود می آید.

خواص بابونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول
enemad-logo