خواص توت فرنگی

خواص توت فرنگی بیشتر برای سلامت و زیبایی پوست شناخته شده است این درحالی است که اکثر پزشکان متخصص مصرف توت فرنگی

را برای پیشگیری و حتی کاهش بیماری های قلبی توصیه می کنند چراکه آنتی اکسیدان ها و پلی فنل ها در توت فرنگی باعث می شود

که از سلامت قلب محافظت کند و می تواند از انواع مختلف سرطان جلوگیری کند و ویتامین C موجود در توت فرنگی حتی

به سلامت پوست و مو نیز کمک خواهد کرد ؛ فیبر موجود در آن باعث کاهش وزن و بهبود هضم خواهد شد.

خواص توت فرنگی

ارزش غذایی توت فرنگی:

یک فنجان توت فرنگی تازه (152 گرم) حاوی:
کالری:49
قند:7 گرم
چربی:0 گرم
فیبر:3 گرم

و سایر مواد مغذی توت فرنگی عبارتند از:

پروتئین:یک گرم (دو درصد از میزان توصیه شده روزانه )
ویتامین C :چهارمیلی گرم (149 درصد از میزان توصیه شده روزانه)
منگنز:6 میلی گرم (29 درصد است میزان توصیه شده روزانه)
فولات:5 گرم (9 درصد از میزان توصیه شده روزانه)
پتاسیم:233 میلی گرم (7 درصد از میزان توصیه شده روزانه)
منیزیوم:8 میلی گرم (5 درصد از میزان توصیه شده روزانه)
ویتامین K:سه میکرو گرم (چهار درصد از مقدار توصیه شده روزانه)
توت فرنگی ها دارای مواد مغذی بسیار زیادی هستند که مزایای فوق العاده ای دارند.
خواص توت فرنگی

 خواص و ارزش غذایی توت فرنگی

مزایای سلامتی خوردن میوه توت فرنگی:

1. محافظت از قلب :
فراوانی آنتی اکسیدانها و پلی فنل موجود در توت فرنگی آن را به یک مواد غذایی ایده آل برای محافظت و سلامت قلب تبدیل کرده است .
توت فرنگی همچنین حاوی آنتوسیانین (که مسئول رنگ قرمز توت فرنگی است )، می باشد که از سیستم گردش خون محافظت می کند و از این طریق می تواند از ایجاد پلاک در شریان ها جلوگیری کند و همچنین باعث تنظیم فشار خون میشود.
اگر زنان 3 یا 4 بار در هفته از توت فرنگی استفاده کنند، خطر ابتلا به حمله قلبی در آنها تا یک سوم کاهش می یابد.

2. توت فرنگی برای تنظیم میزان قندخون:

توت فرنگی حاوی اسید الاگیگ است که همراه با آنتی اکسیدان های دیگر به کاهش هضم غذاهای نشاسته ای کمک می کند و همچنین افزایش سطح قند خون را پس از یک وعده غذایی نشاسته ای کنترل می کند و به افراد مبتلا به دیابت نوع دو کمک می کند، تا سطح قند خون خود را کنترل نمایند.
توت فرنگی همچنین حاوی شاخص گلیسمی پایین (40 ) است و این باعث افزایش فشار خون در هنگام خوردن توسط بیماران دیابتی نمی شود. فیبر موجود در آن نیز میزان سطح قند خون را تنظیم می کند.

3. توت فرنگی برای کمک به مبارزه با سرطان:

توت فرنگی منبع فوق العاده ای از ویتامین C و فیبر است، که هر دوی آنها برای محافظت در برابر سرطان های مری و کولون و مفید هستند. خواص ضد سرطانی توت فرنگی معروف است که می تواند از سرطان های پوست ریه، مثانه و سینه جلوگیری کند.
همچنین اسید الاگیک به عنوان ضد عامل سرطانی برای روش های مختلف عمل می کند. به عنوان آنتی اکسیدان کار می کند و تولید سلول های سرطانی را کاهش می دهد و انواع خاصی از مواد سرطان زا را از بین میبرد.

4. توت فرنگی برای افزایش سیستم ایمنی بدن:

توت فرنگی منبع عالی از ویتامین C است و می تواند منجر به ایجاد آنتی بادی های تقویت کننده برای سیستم ایمنی بدن شود و در نهایت توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت افزایش می دهد.
در یکی از مطالعات سوئیسی مشخص شد که مکمل ویتامین C، مولکول های مختلف سیستم ایمنی را بهبود می بخشد، به همین دلیل باعث افزایش غلظت ایمونو گلوبولین، که یک آنتی بادی و جزء کلیدی از سیستم ایمنی بدن است می شود و برای مبارزه با آلرژی و آسم نیز شناخته شده است.
خواص توت فرنگی

افزایش سیستم ایمنی بدن با توت فرنگی

5. توت فرنگی برای تنظیم فشار خون:

همانطور که قبلا ذکر شد توت فرنگی حاوی آنتوسیانین هایی است که آنتی اکسیدان قدرتمندی هستند و رطوبت عروق خونی را کاهش می دهند، در نتیجه فشار خون را نیز کم می کنند. توت فرنگی همچنین غنی از پتاسیم است که یکی از مواد مغذی برای کنترل فشار خون محسوب می شود.

6. توت فرنگی برای بهبود سلامت مغز:

به دلیل وجود آنتی اکسیدان ها از سلول های مغزی در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کنند. همچنین تغییرات نورون ها را خنثی می کند و در نهایت منجر به بهبود سلامت مغز می شود. مطالعاتی بر روی زنان نشان می دهد که مصرف توت فرنگی می تواند کاهش حافظه در زنان مسن را به تأخیر بیندازد.
این وضعیت را می توان به وجود فلاوونوئیدها در توت فرنگی نسبت داد. همچنین در بخش سلامت کامبیوتر ایران می خوانید مشخص شد که افزایش مصرف آنتوسیانین ها به کاهش سرعت حافظه کمک می کند.
بیماری های مغزی مانند:پارکینسون و آلزایمر را به علت افزایش پروتئین کاهش می دهد و مکانیسم طبیعی تغذیه مغز را بهبود می بخشد و باعث کاهش انباشت این پروتئین می شود.

7. توت فرنگی برای مبارزه با التهاب:

توت فرنگی حاوی کورستین است و بر اساس مطالعات انجام شده مصرف کورستین همراه با ورزش منظم، می تواند باعث ایجاد پلاک آترواسکلروز شود. همچنین غنی از ویتامین c است که نقش مهمی در جلوگیری از التهاب را ایفا می کند.
این ویتامین در کاهش نشانه های آرتروز و و نقرس نیز نقش دارد.
دریافت شده است که سطح بالایی از ویتامین C می تواند میزان التهاب در بدن را کاهش دهد و به گفته محققان زنانی که هر هفته 16 عدد یا بیشتر از توت فرنگی مصرف می کنند، 14 درصد کمتر به بیماری های التهابی دچار می شوند.

8. توت فرنگی برای مبارزه با کلسترول:

توت فرنگی حاوی پکتین است که یک نوع فیبر محلول می باشد و سطح کلسترول بد در بدن را کاهش می دهد. مطالعه ای که بر روی 23 داوطلب سالم انجام شد و آنها 500 گرم توت فرنگی را به طور منظم برای یک ماه مصرف کردند و میزان کلسترول بد آن ها بسیار زیاد کاهش یافت.
یکی دیگر از مطالعات نشان داد که توت فرنگی در آسیب اکسیداتیو و کلسترول بد نقش دارد.

9. توت فرنگی برای بهبود سلامت بینایی:

توت فرنگی با وجود آنتی اکسیدان هایی که دارد، برای جلوگیری از آب مروارید، ماکولار و سایر بیماری های چشمی بسیار مفید می باشد.
به گفته محققان:ویتامین C می تواند عملکرد و زندگی سلول های شبکیه را افزایش دهد و سالم نگه دارد.
خواص توت فرنگی

بهبود سلامت بینایی با توت فرنگی

10. توت فرنگی برای کمک به کاهش وزن:

اسید الاگیگ و آنتی اکسیدان ها نقش مهمی در به وجود آمدن توت فرنگی دارند که برای کاهش وزن مناسب هستند. التهاب مزمن، یکی از دلایل افزایش وزن است و طبق آنچه در بخشی از ورزش و تناسب اندام کامبیوتر ایران خواندید هورمون هایی که شما را لاغر می کنند، مسدود می شوند.
توت فرنگی یکی از غذاهای ضد التهابی شگفت انگیز است و قابلیت کاهش وزن را دارد. علاوه بر، این آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان های اصلی هستند که باعث افزایش تولید هورمون های لاغری در بدن می شوند.
این هورمونها متابولیسم و سوخت و ساز بدن را ترویج می بخشند و اشتهای شما را تا حد زیادی کاهش می دهند و ممکن است حتی باعث سوزاندن چربی شوند.

11. توت فرنگی برای داشتن بارداری سالم:

توت فرنگی منبع غنی از فولات است و حدود 40 میکروگرم فولات از یک فنجان توت فرنگی خام به دست می آید. این مقدار حدود 10 درصد از مصرف روزانه توصیه شده از فولات می باشد.
با توجه به تحقیقات، مصرف فولات در دوران بارداری بسیار مهم است ، زیرا می تواند نقایص لوله عصبی نوزاد را از بین ببرد و همچنین برای سلامت مادر نقش ضروری دارد.

12. بهبود سلامت استخوان با توت فرنگی:

تحقیقات زیادی در این زمینه نداریم، اما ویتامین K، پتاسیم و منگنزی که در توت فرنگی وجود دارد، می تواند سلامت استخوان را بهبود ببخشند.

13. کمک به درمان یبوست با توت فرنگی:

با توجه به اینکه توت فرنگی غنی از فیبر است، می تواند به یبوست کمک کند. فیبر در میوه نیز مسائل مربوط به گوارشی مانند گاز معده و نفخ را از بین میبرد.

14. توت فرنگی برای سالم نگه داشتن دندان ها:

توت فرنگی حاوی اسید مالیک است و به عنوان یک ماده عمل می کند که تغییر رنگ دندان را از بین می برد. به این معنی است که می توانید از توت فرنگی برای سفید کردن دندان ها استفاده کنید.
می توانید توت فرنگی را به یک خمیر تبدیل کرده و با مقداری نوشابه مخلوط کنید و سپس با استفاده از یک مسواک نرم روی دندان هایتان بمالید و بعد از 5 دقیقه با خمیر دندان مسواک بزنید و بعد دندان هایتان را بشویید.
از آن بیش از حد استفاده نکنید، زیرا ممکن است که به مینای دندان آسیب بزند.

15. توت فرنگی برای درمان پف چشم:

توت فرنگی دارای خواص رطوبتی شگفت انگیزی است، که به درمان پف چشم کمک می کند. همچنین حاوی آلفا هیدروکسی اسید است که پوست را صاف و جوان نگه می دارد.
برای این منظور، فقط کافی است که یک عدد توت فرنگی را بردارید و اجازه دهید به مدت 30 دقیقه سرد شود و بعد آن را برش دهید و بر روی صورت خود به مدت 15 دقیقه اعمال کنید، سپس با آب سرد شستشو دهید. شما می توانید این کار را هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.
خواص توت فرنگی

درمان پف چشم با توت فرنگی

16. توت فرنگی دارای خواص ضد پیری:

آنتی اکسیدان های قدرتمندی در توت فرنگی وجود دارند، که باعث جلوگیری از آسیب اکسیداتیو می شود و علائم پیری مانند چین و چروک و خطوط را از بین میبرد.
توت فرنگی همچنین حاوی مقدار بالایی از ویتامین C مانند:پرتقال یا گریپ فروت است. این مواد مغذی از آسیب به سلول های سالم جلوگیری می کنند و تولید کلاژن را افزایش می دهند.
همچنین منبع عالی از لیکوپن است که آنتی اکسیدانی می باشد، که در رفع نشانه های پیری نقش ایفا می کند. آنتوسیانین موجود در توت فرنگی نیز از استرس اکسیداتیو پوست محافظت می کند در نتیجه باعث کاهش روند پیری میشود.

17. توت فرنگی برای بهبود سلامت پوست:

توت فرنگی حاوی آلفا هیدروکسی اسید است و یک ماده مهم برای حذف سلول های مرده پوست و پاکسازی پوست می باشد.
میوه توت فرنگی همچنین حاوی اسید سالیسیلیک و اسیدالگیگ است، که برای کاهش لکه های تیره مفید می باشند. اسید سالیسیلیک برای از بین بردن سلولهای مرده پوست و سفت کردن حفره های پوستی و جلوگیری از آکنه شناخته شده است.
همچنین یک منبع عالی از ویتامین C است که می تواند پوست را پاک و سالم نگه دارد. پوست را تمیز می کند و از آن در برابر اشعه uv محافظت می کند. شما می توانید مقداری توت فرنگی را له کنید و با عسل مخلوط نمایید و هر روز صبح روی صورت خود اعمال کنید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد شستشو دهید.
همچنین می توانید، به جای عسل از آب استفاده کنید یا حتی شیر را به دستور خود اضافه نمایید. تمام این مواد در بهبود سلامت پوست شگفت انگیز هستند.

18. توت فرنگی برای جلوگیری از ریزش مو:

همانطور که قبلا ذکر شد، توت فرنگی یک منبع عالی از ویتامین C است که به جذب مواد مغذی کمک می کند و باعث رشد مو میشود. همچنین یافت شده است که کمبود این مواد مغذی می تواند منجر به ریزش مو شود.
خواصی که در توت فرنگی وجود دارد ، در درمان شوره سر نیز مفید است و برای جلوگیری از طاسی نیز استفاده می شود. می توانید یک ماسک توت فرنگی آماده کنید و از آن برای حل مشکلات مو کمک بگیرید:
2 عدد توت فرنگی را با روغن نارگیل و یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و روی پوست سر خود بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب سرد شستشو دهید. معمولا صبح هااین کار را انجام دهید. منیزیم نیز در توت فرنگی وجود دارد که از مشکلات مربوط به مو جلوگیری میکند.

19. مزایایی توت فرنگی برای مردان:

آنتی اکسیدان هایی که در توت فرنگی وجود دارد، هر دو باعث افزایش گردش خون میشوند، که برای سلامت جنسی مفید است. ویتامین C در توت فرنگی نیز باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان میشود.

چگونگی انتخاب و نگهداری توت فرنگی:

توت فرنگی فاسد و خراب می شود و باید چند روز قبل از استفاده آن را خریداری کنید. هنگام خرید توت فرنگی های قرمز روشن را انتخاب کنید. از خریدن توت فرنگی هایی که خشک شده اند، یا کپک زده اند اجتناب کنید.
از خرید توت فرنگی های خیس نیز اجتناب کنید. زیرا خیس شدن توت فرنگی نشان دهنده ی این است که در حال خراب شدن است. هم چنین به این نکته توجه کنید که توت فرنگی بدون برگ های سبز رنگ نیز احتمال آلودگی زیادی دارد و نباید آن را انتخاب کرد.
توت فرنگی خوب، باید سفت و براق باشد! اگر توت فرنگی ارگانیک در دسترس بود، آن را انتخاب کنید. (زیرا توت فرنگی در فهرست میوه ها و سبزیجاتی است که بیشترین میزان آفت کش برای آن ها استفاده می شود.)
بعضی از آشپز ها معتقدند که توت فرنگی های کوچک تر، به علت غلظت بالای قند، دارای طعم شیرین تری هستند. هنگام خرید توت فرنگی ها در نظر داشته باشید که زیاد بسته بندی نشده باشند، زیرا ممکن است باعث شود که خراب شوند یا آسیب ببینند.
به طور کلی، توت فرنگی ها در تمام طول سال در دسترس است، اما بهترین آنها در اواسط تابستان موجود است.
خواص توت فرنگی

 انتخاب و نگهداری توت فرنگی

*ذخیره سازی و نگهداری:

برگ های سبز توت فرنگی را برش زده و جدا کنید. توت فرنگی را درون یک کیسه فریزر بگذارید و در یخچال قرار دهید. تا 2.3 روز پس از خرید می توانید آن ها را داخل یخچال نگه دارید و استفاده کنید، تا سالم بمانند.
اگر می خواهید برای مدت طولانی توت فرنگی داشته باشید و در فصل های دیگری هم از آن استفاده کنید، منجمد کردن گزینه خوبی است.
توت فرنگی ها را بشورید و برش بزنید. روی یک ظرف را با کاغذ پوستی بپوشانید. و توت فرنگی ها را با فاصله روی آن قرار دهید. ظرف را داخل فریزر بگذارید و به توت فرنگی ها زمان بدهید تا کاملا منجمد شوند. توت فرنگی های یخ زده را داخل یک کیسه فریزر محکم و بسته قرار دهید.

*حقایق جالب درباره توت فرنگی:

یک عدد توت فرنگی متوسط حدود 200 دانه دارد. اولین میوه بهار توت فرنگی است. بیش از 103 نوع توت فرنگی متفاوت وجود دارد.
بلژیک موزه ای دارد، که فقط ای برای توت فرنگی ها هست. توت فرنگی 234 سال قبل از میلاد مسیح، در رم یافت شد.

*اثرات جانبی توت فرنگی:

مسائل مربوط به بارداری و شیردهی :
اگر در دوران حاملگی و شیردهی، در مقادیر متعادل مصرف شود، ایمن است. اما مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث عوارضی شود.

اختلالات خونریزی:

توت فرنگی ممکن است زمان خونریزی را افزایش دهد و حتی خطر کبودی را در افراد بیشتر کند. اگر اختلالات خونریزی دارید، مراقب باشید و با احتیاط بیشتری مصرف کنید. اگر هم قرار عمل جراحی داشته باشید، توت فرنگی ممکن است باعث لخته شدن خون شود.
برخی سوالات متداول:

یک توت فرنگی چقدر قند دارد؟

یک عدد توت فرنگی کوچک، حاوی حدود 0.3 گرم قند است.

 هر آنچه باید درباره توت فرنگی بدانید

آیا می توان توت فرنگی را به نوزادان داد؟

تنها پس از شروع مصرف غذای جامد که معمولا در حدود 6 ماهگی اتفاق می افتد، می توانید این کار را شروع کنید
خواص توت فرنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول
enemad-logo